Sağlık
Bakanlığı, acil servislerde yaşanan yoğunluğun önüne geçmek amacıyla
acil servis hizmetlerine yönelik yeni düzenlemeler yaptı.
Sağlık
Bakanı Dr. Ahmet Demircan'ın imzasıyla, tüm il sağlık müdürlüklerine
gönderilen ve acil servis hizmetlerine yönelik düzenlemeleri içeren
genelgeye göre, hastanelerde standart poliklinik hizmetlerinde "Mesai
Kaydırma veya Vardiya Branş Polikliniği" uygulaması yapılacak.
Acil
servislere başvuran hastalardan genel durumu en hafif olan ve "yeşil
alan"da muayene olması gerekenlere "Yeşil Alan 1" kodu verilecek ve bu
hastalara acil servisteki genel tabip muayene polikliniklerinde
bakılması sağlanacak.
Öncelikle
çocuk sağlığı ve hastalıkları, iç hastalıklar, kulak burun boğaz
hastalıkları, ortopedi ve travmatoloji branşları ile hastanelerin acil
servislerinde yeşil alan hasta oranı ek poliklinik açmayı gerektiren
diğer branşlar için de acil servis alanı dışında ve yakın yerleşiminde
olmak şartıyla "Yeşil Alan 2" kodu ile Mesai Kaydırma veya Branş
Polikliniği uygulaması yapılacak ve uygun hastalar sağlık personeli
tarafından gerçekleştirilecek etkin triaj ile branş polikliniklerine
yönlendirilecek.
Mesai
Kaydırma veya Branş Polikliniği uygulaması kapsamında uzman hekimler
tarafından yapılan branş poliklinikleri haricinde ihtiyaç oranında,
"Yeşil Alan 2" kapsamında olmak üzere genel tabip poliklinikleri
açılacak. Böylece hastaların acil servislerde birikmesinin ve
beklemesinin de önüne geçilecek.
İşte o genelge:
GENELGE
2018/
DAĞITIM YERLERİNE
Acil
servis hizmetlerinde bazı özellikli ve yoğun hastanelerimizin yaşadığı
sorunları ve sebeplerini çözmek üzere, acil sağlık hizmetleri tebliği
değişiklik çalışmaları tamamlanmış ve yayınlanma aşamasındadır. Bu
aşamada hasta yoğunluğunu azaltmak ve hasta memnuniyetini artırmak için
ekli listede bulunan hastanelerin aşağıdaki hususlarda ivedilikle
çalışmalar yapması gerekmektedir.
- Hastanelerde standart poliklinik hizmetlerinde “Mesai Kaydırma veya Vardiya Branş Polikliniği Uygulaması” yapılması,
- Acil
servise başvuran hastalara sağlık personeli ile etkin triaj yapılarak,
sarı alan muayenesi gerekmeyen hastalardan öncelikle acil servis yeşil
alanında muayene olması gerekenlere “Yeşil Alan 1” kodu verilerek, acil
serviste genel tabip muayene polikliniklerinde bakılmasının sağlanması,
- Öncelikle
çocuk sağlığı ve hastalıkları, iç hastalıkları, kulak burun boğaz
hastalıkları ve ortopedi ve travmatoloji branşları ile birlikte,
hastanelerin acil servislerinde yeşil alan hasta oranı ek poliklinik
açmayı gerektiren diğer branşlar için de, acil servis alanı dışında ve
yakın yerleşiminde olmak koşuluyla, “Yeşil Alan 2” kodu ile Mesai
Kaydırma veya Vardiya Branş Polikliniği uygulaması yapılması ve uygun
hastaların branş polikliniklerine sağlık personeli tarafından yapılan
etkin triaj ile yönlendirilmesi,
- Mesai Kaydırma veya Vardiya Branş Polikliniği uygulaması
kapsamında uzman hekimler tarafından yapılan branş poliklinikleri
haricinde, ihtiyaç oranında “Yeşil Alan 2” kapsamında olmak üzere genel
tabip poliklinikleri açılarak hastaların birikmesinin ve beklemenin
engellenmesi,
- Sarı
alan muayene ve kısa müşahedelerinin 2 saati geçmeyecek şekilde
planlanması, 2 saatten fazla acil gözlem veya takip gereken hastaların
acil servis bünyesindeki acil yataklı servislerde gözlemi ve tedavisinin
sağlanması,
- Acil servislerde uzun yatışların ve klinik hasta takiplerinin engellenmesi,
- Acil
serviste hastası olup 8 saatten fazla gözlemde tutan ve kliniğine
almayan branşlarda Merkezi Yatış Otomasyonları üzerinden, bu hasta
yatırılana kadar normal hasta yatışı yetkisinin kısıtlanması,
- Acil
servis hastalarında radyoloji ve laboratuvar süreçlerinin
hızlandırılması, mümkün ise Mesai Kaydırma veya Vardiya Branş
Polikliniği uygulaması için rutin laboratuvar ve görüntüleme hizmetleri
için de ek mesai uygulaması yapılması,
- Gerektiğinde
hastane idaresinin acil kabulü yüksek olan klinikler için diğer
kliniklerce yoğun kullanılmayan hasta yataklarını ilgili kliniğin yatağı
haline dönüştürmesi,
- Özellikle
acil cerrahi endikasyonu konulan hastaların yoğun bakım yatağı
ihtiyaçlarının bir yoğun bakım sorumlusu tarafından belirlenmesi,
- Yoğun bakımlarda yer olmaması halinde acil hasta mağduriyetini önlemek için postop ara bakım ünitelerinin düzenlenmesi.
- Acil servislerde konsültasyonların çabuklaştırılması,
- Hekim
kaynağı yeterli olan kliniklerin günlük iş akışları içerisinde bir
hekimini mutlaka konsültasyon amaçlı olarak görevlendirmesi, acil servis
konsültasyonlarında mavi kod kapsamında olmayanların en fazla 30 dakika
içinde yaptırılması, konsültan hekim listelerinin ve konsültasyon
ortalama cevap sürelerinin idareye teslim edilmesi,
- Acil servislerde basit fiziksel iyileştirmeler yapılması,
- İlgili
acil servislerde ivedilikle küçük onarım, basit yapım işlerinin
yapılması ve hasta ve hasta yakını imkânları ve konforunun artırılması,
- İlgili
acil servislerde araç giriş çıkış ve otopark imkânlarının
genişletilerek acil hastalara araç park imkânları ve kolaylıklarının
sağlanması gerekmektedir.
Yukarda
sayılan düzenlemelerin ivedilikle yapılarak yeşil, sarı, kırmızı ve
mesai kaydırma poliklinikleri günlük hasta sayısı ve ortalama bekleme
sürelerinin Bakanlık tarafından tam ve zamanında takibinin
yapılabilmesini teminen, il sağlık müdürlüklerine verilerin günlük
gönderilmesi ve ilgili il sağlık müdürlükleri ve sağlık tesisi
yöneticilerinin uygulamaları yerinde bizzat takiplerinin sağlanması
hususunda gereğini rica ederim.
Dr. Ahmet DEMİRCAN
Bakan